18 października 2024 roku miała miejsce uroczystość zakończenia inwestycji w rozbudowę Terminalu Intermodalnego w Radomsku. Przebudowa tego kluczowego obiektu Loconi Intermodal trwała 18 miesięcy i kosztowała ok. 52 mln zł.  Terminal po modernizacji praktycznie podwoił swoje zdolności operacyjne oraz zyskał możliwość obsługi kontenerów typu reefer i naczep oraz nadwozi wymiennych. 

Co istotne, dzięki precyzyjnemu planowaniu prac, przez cały okres przebudowy udało się zachować pełną operacyjność obiektu.   

Nowe możliwości rozwoju Loconi

Zakończenie rozbudowy Terminalu w Radomsku to istotny kamień milowy w działalności firmy. To pierwszy obiekt Loconi Intermodal w Polsce i jedocześnie, obok terminalu w Warszawie, obiekt obsługujący największy wolumen ładunków i połączeń realizowanych przez spółkę.

Efektem zakończonej przebudowy jest przede wszystkim zwiększenie zdolności przeładunkowych terminalu Radomsko. Dzięki temu spółka może zwiększyć ilość połączeń na istniejących liniach oraz uruchomić nowe połączenia kolejowe, także w relacjach zagranicznych.

Parametry operacyjne po przebudowie

Całkowita powierzchnia, na której mieści się Terminal Radomsko liczy 8,5 ha. Dzięki zakończonej właśnie inwestycji, powierzchnia wykorzystywana operacyjnie wynosi już 5,8 ha. Najważniejsze efekty modernizacji to przede wszystkim:

  • uruchomienie drugiej bocznicy kolejowej
  • zwiększenie powierzchni składowej placu do 3000 TEU
  • zwiększenie maksymalnej rocznej przepustowości kolejowej aż do 300 000 TEU
  • 10 przyłączy do kontenerów chłodniczych (z możliwością rozbudowy do 20)
  • zdolność obsługi ładunków FTL: naczep i nadwozi wymiennych

Zakończenie modernizacji naszego Terminalu w Radomsku to kolejne ważne wydarzenie w rozwoju Loconi w tym roku. W związku z przeprowadzoną inwestycją terminal w Radomsku stał się jednym z zaledwie osiemnastu lądowych terminali w Polsce o powierzchni przekraczającej 1 hektar, z pełnymi możliwościami obsługi ładunków kontynentalnych, co plasuje nas w czołówce najnowocześniejszych i najbardziej strategicznych obiektów w kraju – powiedziała Lidia Dziewierska, Prezes Zarządu Loconi Intermodal SA.

Jest to jednocześnie jeden z zaledwie dwunastu terminali w Polsce, które posiadają regularne połączenia kolejowe z polskimi portami morskimi oraz jedyny taki obiekt w promieniu ok. 100 kilometrów. Inwestycja pozwala nam na otwarcie nowych kierunków transportowych oraz daje możliwość obsługi takich połączeń dla zewnętrznych partnerów. Warto dodać, że terminale intermodalne, takie jak nasz obiekt w Radomsku, będą odgrywać kluczową rolę w rozwoju zielonych korytarzy transportowych i transformacji transportu lądowego związanej z przenoszeniem ładunków z dróg na kolei w tej części Europy. Na terminale intermodalne należy patrzeć jak na współczesne węzły komunikacyjne łączące transport kolejowy, drogowy i morskie łańcuchy dostaw. Dołożymy starań, aby ten terminal umożliwił rozwój zielonych łańcuchów dostaw dla okolicznych przedsiębiorców, przyczyniając się do wzrostu gospodarczego regionu i kraju.

Ważna inwestycja dla regionu

Zakończenie przebudowy Terminalu Radomsko to także ważny impuls gospodarczy dla regionu. Zapotrzebowanie lokalnego rynku na usługi intermodalne realizowane via terminal Loconi w Radomsku szybko przerosło oczekiwania Spółki. Zaledwie 6 lat po uruchomieniu pierwszych pociągów na trasie z polskich portów Spółka sięgnęła maksymalnych możliwości przeładunkowych na tym terminalu.

Z usług terminalu korzystają klienci zarówno z samej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i rejonu Radomsko, jak i ze stref i parków logistycznych okolic miasta Piotrkowa, Częstochowy a nawet Katowic. Samo Miasto Radomsko i Starostwo Radomsko jest prężnie rozwijającym się rejonem logistycznym województwa łódzkiego, doświadczonym we współpracy z deweloperami i międzynarodowymi klientami. Radomsko posiada 164 ha strefy inwestycyjnej zaliczającej się do obszaru Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w tej chwili również rekordowo wysokie nakłady na rozwój infrastruktury drogowej i kolejnych terenów inwestycyjnych. Terminal w naturalny sposób odpowiada więc na potrzeby lokalnego przemysłu, pełniąc funkcję węzła kolejowo-drogowego, który umożliwia przeładunek jednostek transportowych z kolei na drogę i ich dostarczenie z/do centrów dystrybucyjnych oraz fabryk.

Terminal uzyskał już wszystkie niezbędne pozwolenia na użytkowanie.

Generalnym Wykonawcą modernizacji była spółka Atlas Ward.
—-