W handlu międzynarodowym spotykamy się z wieloma terminami, które warto znać, by ułatwić sobie codzienne funkcjonowanie i zarządzanie firmą. Jednym z takich pojęć, jest DDP, czyli skrót od angielskiego Delivered Duty Paid. To jedna z kluczowych zasad w Incoterms, czyli zestawie międzynarodowych reguł, regulujących obowiązki kupującego i sprzedającego w zakresie transportu towarów. W przygotowanym przez nas wpisie przyjrzeliśmy się bliżej temu terminowy, co pozwoli naszym czytelnikom lepiej zrozumieć, co to znaczy i jak działa DDP.

DDP – co to znaczy?

DDP, a mianowicie skrót od Delivered Duty Paid (Dostarczone cło opłacone) to jeden z warunków Incoterms, oznaczający, że sprzedający dostarcza towary do kupującego wraz z uiszczeniem opłaty należności celnych importowych. To jedyna zasada w regułach handlu międzynarodowego Incoterms, która wymaga od sprzedawcy takiej zapłaty.

DDP Incoterms

W lepszym zrozumieniu DDP naszym czytelnikom pomoże wyjaśnienie dotyczące Incoterms. Międzynarodowe reguły handlowe zostały stworzone przez Międzynarodową Izbę Handlową, aby ujednolicić standardy handlu międzynarodowego. Ich zastosowania pozwala sprzedawcom i kupującym jasno określić, jakie obowiązki spoczywają na każde ze stron w procesie transportu towarów.

DDP Incoterms oznacza, iż pełną odpowiedzialność za ładunek, w tym za transport, opłaty celne, ubezpieczenie i podatki są po stronie sprzedawcy. Towar jest dostarczany do wskazanego przez kupującego miejsca, a on sam nie musi obawiać się o żadne dodatkowe koszty wynikające z jego sprowadzenia. To niezwykle opłacalne rozwiązanie dla nabywcy, który nie musi zgłębiać wiedzy na temat zawiłych przepisów prawnych.

DDP – warunki dostawy

Warunki dostawy w ramach reguły DDP klarownie wskazują, że to sprzedawca ponosi pełną odpowiedzialność za dostarczenie towaru do miejsca wskazanego przez kupującego. W efekcie oznacza to, że sprzedający ma obowiązek zaplanować oraz opłacić zarówno transport ładunku, jak i uiścić wszelkie opłaty celne, podatki czy pozostałe należności wynikające z dostawy.

Odpowiedzialność zbywcy kończy się dopiero w momencie, w którym nabywca otrzyma zamówienie w ustalonym przez siebie punkcie. Zgodnie z DDP towar ma zostać dostarczony w taki sposób, żeby kupujący nie ponosił żadnych dodatkowych kosztów ani nie musiał angażować się w procedury celne. To szczególnie komfortowe dla przedsiębiorstw, niemających doświadczenie w imporcie i unikających ryzyka, związanego z nieprzewidzianych wydatków.

DAP vs DDP

Wchodząc w świat międzynarodowego handlu towarami, niejednokrotnie może nasuwać się pytanie, dotyczące różnić pomiędzy DDP a innymi regułami Incoterms. Jedną z nich jest DAP, w rozwinięciu Delivered At Place, w ramach której ładunek również jest dostarczany przez sprzedawcę do wyznaczonego miejsca, jednak jego odpowiedzialność kończy się przed opłaceniem ceł i podatków. W związku z tym to nabywca musi zadbać o wszelkie formalności czy opłaty celne oraz podatkowe, zanim towar zostanie wprowadzony do obrotu w państwie odbiorcy.

Delivered Duty Paid – podsumowanie

Delivered Duty Paid to opcja, dająca duży komfort kupującemu, jednak nie w każdym przypadku będzie optymalnym wyborem. Firmy, które posiadają doświadczenie oraz zaplecze logistyczne mogą zaoferować DDP, jednak jest to dość kosztowne rozwiązanie, wiążące się z koniecznością opanowania przepisów celnych w kraju docelowym. W związku z tym DDP zazwyczaj wybieramy w sytuacjach, kiedy sprzedający może kompleksowo kierować procesem dostawy, natomiast kupujący chce uniknąć wszelkiej odpowiedzialności i ryzyka związanego z transportem.

Wybór DDP może okazać się najlepszą opcją dla firm, pragnących uniknąć złożonych procedur celnych czy niepewności związanej z dodatkowymi wydatkami. Mimo iż warunki dostawy są dla kupującego wygodne, to wiążą się z wyższymi kosztami dla sprzedawcy, który powinien mieć bogatą wiedzę na temat procedur celnych w kraju odbiorcy.