Incoterms, czyli International Commercial Terms, to międzynarodowe warunki sprzedaży, które zostały określone w celu ułatwienia handlu podmiotom pochodzącym z różnych krajów. W ramach tych warunków stworzono reguły powszechne i odnoszące się do konkretnego typu transportu – wśród tych pierwszych wyróżnia się między innymi regułę DAP, której pełna nazwa brzmi Delivered at Place. Co warto o niej wiedzieć?

Reguła DAP Incoterms wiąże się z określonymi obowiązkami dla sprzedającego oraz kupującego. Jak wskazuje nazwa, pierwszy z nich jest zobowiązany do dostarczenia towaru w konkretne, wyznaczone miejsce. Regułę DAP stosuje się do każdego rodzaju transportu, niezależnie od środka, jakim jest on świadczony. Warto podkreślić, że znajduje swoje zastosowanie również w spedycji multimodalnej.

DAP – co to znaczy?

Delivered at Place, czyli DAP, to jedna z najczęściej stosowanych reguł, jeśli chodzi o realizację umów na kupno i sprzedaż w handlu międzynarodowym. Znając regułę DAP, co to znaczy i jakie ma zastosowanie, warto zapoznać się również z pozostałymi regułami Incoterms, ustalonymi przez Międzynarodową Izbę Handlu. Należą do nich między innymi Carriage Paid To, Ex Works, Free on Board i wiele innych. Regułę DAP należy odróżnić od DPU, czyli Delivered at Place Unloaded, jako że reguła ta nakłada na sprzedającego dodatkowy obowiązek rozładunku towaru. W przypadku DAP kwestia ta leży po stronie kupującego.

DAP Incoterms, podobnie jak inne reguły, określa między innymi zakres kosztów i ryzyka ponoszonego przez strony transakcji. W przypadku DAP ich przeniesienie ze sprzedającego na kupującego następuje w momencie, w którym towar zostanie dostarczony do ustalonego wcześniej miejsca. Co ważne, w ramach tej reguły transport może zostać zrealizowany samodzielnie lub z pomocą zatrudnionego przewoźnika.

DAP Incoterms

Porównując warunki DAP Incoterms do innych reguł można zauważyć, że w tym przypadku sprzedający ponosi spore koszty oraz ryzyko związane z umową kupna-sprzedaży. Przykładowo, jeśli strony transakcji zdecydują się na regułę Ex Works (EXW), to po stronie kupującego będzie leżał odbiór towaru z zakładu sprzedającego oraz organizacja jego transportu i poniesienie niezbędnych kosztów – przeniesienie odpowiedzialności w tym przypadku następuje więc znacznie wcześniej niż w przypadku DAP.

Warunki dostawy DAP

Jak wspomniano, według reguły DAP sprzedający ponosi odpowiedzialność za towar – w tym jego uszkodzenie lub utratę – do momentu dostarczenia go do ustalonego miejsca. Sprzedający ma obowiązek zorganizowania transportu na własny koszt oraz przestrzegać wymogów bezpieczeństwa, które go dotyczą. Płaci również cenę cła oraz ubezpieczenia, a także musi przygotować niezbędne dokumenty, które umożliwią kupującemu przyjęcie towaru.

Warunki dostawy DAP obejmują ponadto obowiązki leżące po stronie kupującego, do których należy przyjęcie towaru, jeśli został on dostarczony we wskazane miejsce – od tego momentu ponosi on również za niego pełną odpowiedzialność. Kupujący jest ponadto zobowiązany do udzielenia pomocy sprzedającemu w zakresie kontroli przedwysyłkowej oraz pozyskania dokumentów do odprawy. Ponosi również koszty rozładunku oraz podatki i cło wynikające z odprawy celnej w imporcie. Jeżeli kupujący chce uniknąć tych ostatnich, zamiast reguły DAP można rozważyć DDP, czyli Delivered Duty Paid.

Delivered At Place – podsumowanie

Mimo określonych warunków dostawy DAP, nierzadko można się spotkać z błędami w ich stosowaniu, które prowadzą do sporów. Do najczęściej popełnianych błędów należy zaliczyć między innymi brak ubezpieczenia towaru lub nieustalenie konkretnego miejsca dostawy. Bardzo ważne jest również opisanie warunków dostawy DAP w umowie kupna-sprzedaży. Wówczas są one jasne i wiążą się ze stosunkowo małą ilością formalności. DAP świetnie sprawdza się w transporcie lądowym, morskim oraz lotniczym, a także multimodalnym. Pamiętajmy jednak, aby sugerować się aktualnymi warunkami dostawy DAP z 2020 roku – następna aktualizacja planowana jest na rok 2030.