Dla wielu z nas pojęcie CIP jest niezwykle przydatnym oraz praktycznym rozwiązaniem, dotyczącym warunków dostawy. Świat międzynarodowego handlu wymaga od nas znajomości szeregu zagadnień, bez których trudno wyobrazić sobie codziennego funkcjonowanie czy prowadzenie własnej firmy.
W przygotowanym przez nas artykule przyjrzeliśmy się bliżej terminowi CIP i związanym z nim kwestiami.
CIP – co to znaczy?
Skrót CIP pochodzi z języka angielskiego i rozszerza się do Carriage and Insurance Paid To. W praktyce oznacza, że sprzedający zobowiązuje się do pokrycia kosztów transportu towaru do określonego miejsca, ale również do wykupienia ubezpieczenia na czas jego trwania. W wyniku tego jego obowiązkiem jest opłacenie przewozu do wskazanego punktu. Natomiast ryzyko przechodzi na kupującego już w chwili przekazania ładunku przewoźnikowi.
CIP jest zatem terminem handlowym, wyjaśniającym kwestię tego, kto pokrywa koszty transportu oraz ubezpieczenia. Wskazuje również, w którym momencie ryzyko związane z towarami przechodzi ze sprzedawcy na kupującego.
CIP Incoterms
CIP jest jednym z pojęć związanych z warunkami Incoterms, regulującymi zasady dostawy między zbywcą a nabywcą w ramach handlu międzynarodowego. Wprowadzony przez Międzynarodową Izbę Handlową system zawiera jasno określone zasady, związane z odpowiedzialnością za przewóz, ubezpieczenie oraz ryzyko.
Zgodnie z zasadami CIP Incoterms osoba sprzedająca jest odpowiedzialna zarówno za transport ładunku do wskazanego w umowie punktu, jak i zapewnienie ubezpieczenia chroniącego kupującego w przypadku utraty albo uszkodzenia towaru w trakcie przewozu.
Istotne jest, że mimo iż zbywca ponosi omówioną przez nas odpowiedzialność, to w momencie, w którym paczka trafi w ręce przewoźnika, ryzyko przechodzi na nabywcę. W wyniku tego jakiekolwiek dalsze incydenty z towarem mogące nastąpić po tej chwili są problemem kupującego.
CIP – warunki dostawy
Wskazane w ramach CIP warunki dostawy są po stronie sprzedającego. To właśnie on organizuje transport do miejsca docelowego, które zostało uzgodnione w umowie. Kluczowe jest tutaj, że to właśnie zbywca odpowiada nie tylko za sam przewóz, ale również za pokrycie związanych z nim kosztów.
Ubezpieczenie, które musi zapewnić sprzedający, powinno obejmować minimalną ochronę, jednak strony mogą uzgodnić bardziej rozbudowaną polisę. Istotne jest, aby pokrywało ono przynajmniej wartość fakturową towaru plus 10%. W związku z tym ładunek zostaje ubezpieczony na 110% swojej wartości.
CIP – transport
Jak wiadomo z poprzedniej części wpisu, proces przewozu w ramach CIP jest organizowany przez sprzedającego. Ten ma również obowiązek zadbać o to, aby towar dotarł w nienaruszony stanie do punktu ustalonego z kupującym.
Kluczowym momentem w całym procesie, jest przekazanie paczki przewoźnikowi, co oznacza przeniesienie ryzyka na kupującego. Od tej chwili, mimo iż zbywca nadal płaci za transport, wszelkie problemy związane z ładunkiem stają się odpowiedzialnością nabywcy.
Sprzedający nie tylko organizuje czy płaci za przewóz, ale również zobowiązany jest do zawarcia umowy ubezpieczeniowej. Kupujący natomiast musi mieć na uwadze, że od momentu przekazania towaru przewoźnikowi to on ponosi ryzyko wynikające z potencjalnych uszkodzeń bądź opóźnień w dostawie.
Carriage and Insurance Paid To – podsumowanie
CIP, czyli Carriage and Insurance Paid to, to termin handlowy, regulujący warunki dostawy w handlu międzynarodowym. Jasno określa, jakie obowiązki spoczywają na sprzedającym, a także, kiedy ryzyko związane z przewozem przechodzi na kupującego.
To rozwiązanie korzystne dla obu stron – dla zbywcy pod względem ograniczenia ryzyka, natomiast dla nabywcy pod kątem ochrony dzięki obowiązkowemu ubezpieczeniu. W związku z tym zarówno dla sprzedawcy, jak i kupującego CIP Incoterms stanowią bezpieczną opcję. Jednak, aby rzeczywiście tak było, wszelkie warunki powinny zostać dokładne określone w umowie, co pozwoli na sprawny przebieg procesu.