65 lat TRANSPORTU INTERMODALNEGO!
26 kwietnia 1956 r. uważany jest za dzień narodzin intermodalności w transporcie. To data rozpoczęcia pierwszego rejsu statku transportującego kontenery.
Pierwszy kontenerowiec wyruszył z portu Newark w USA i przewiózł 58 metalowych pojemników do Houston. Pomysłodawcą tego przedsięwzięcia był Malcom McLean, który przebudował tankowiec Ideal X z czasów II Wojny Światowej na potrzeby transportu kontenerów.
Sukces pionierskiego rejsu statku McLeana w 1956 zachęcił wiele firm z branży transportu towarowego do konteneryzacji. W kolejnych latach zbudowano kontenerowce i uruchomione następne połączenia miedzy różnymi portami. Na przeszkodzie rozwoju transportu intermodalnego stał jednak brak standardów przemysłowych dla jednostek intermodalnych i urządzeń przeładunkowych. Sytuacja ta zmieniła się po tym jak w 1961 Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna (ISO) ustanowiła normy dla kontenerów 20-stopowego, który stał się jednostką miary wielkości przewozów (Twenty-foot Equivalent Unit) oraz 40-stopowego. Wprowadzenie norm umożliwiło zbudowanie terminali przeładunkowych zarówno morskich jak i lądowych wyposażonych w urządzenia, które mogły przenosić jednostki intermodalne różnych producentów. To umożliwiło szybki rozwój transportu intermodalnego, który przyczynił się do przyspieszenia rozwoju gospodarczego wielu regionów.
Szacuje się, że obecnie w światowej wymianie handlowej ponad 90% towarów przewożonych jest za pośrednictwem kontenerów.
(źr. intermodalnews.pl)